Monday, December 06, 2010

Life...Salam Maal Hijrah

Must be 'some time' when we are alone and thinking about ourselves. What we are going to be in 10 years later? 20 years..? siapa kita sekarang...siapa kita dahulu...ada change ke..? dr segi pakaian....rupa paras (dulu kecik mcm kajol, skarang cam angelina jolie), perangai kita. big mistakes we've done in our life, wrong in making decision lead us to where we are now. dosa kita...dosa besar kah atau kecil? menangiskah bila kenang ini semua? especially yg masih bujang....yg life masih terumbang ambing. upside down most of the time.


Kita rasa kita kuat bila kita blum diuji. takkan buat perkara itu..perkara ini...teruknya org yg buat mcm itu, macam ini. Tapi bila kita diuji sebagaimana org itu diuji mampu kah kita lawan? atau jadi lebih teruk dari dia.


I just want to say here for those who has regreted for what they have done..our mistakes, our sins, our wrong decisions..jangan takut untuk berubah. Jgn sebab bila rasa takut dan rasa xguna lagi...biarkan saja diri terus lakukan kesalahan. U-turn back to our fitrah (yg suci lg murni). Jangan pertikaikan kasih sayang n rahmat Tuhan. ("takut mahu berubah sebab trlalu bnyk dosa, Allah sudah benci aku"). biarlah sisa umur yg tinggal masih sempat rasa nikmat bahgia yang betul. make sure in 20, 10 years later we also (yg buat mistakes besar dlm hidup) can live as normal as other normal people. Mulakan perubahan sekarang..ikhlas kerana DIA. U-Turn ke jalan yg lurus.


Ini khusus utk org yg penah lakukan big mistakes dlm hidup..bukan mistake biasa2 je cam tersalah pilih saiz baju masa shopping ke (itu masalah biasa k..;-d).

JIka anda pernah jatuh...anda kena bangun balik. jika dulu kaya tiba2 Allah tarik nikmat kaya dgn satu tarikan sajer, it was definitely a disaster but look back and think back. Apa yg saya buat dengan kekayaan saya...? mesti ada sebab sesuatu itu terjadi...satu sebagai pengajaran, dua sbgai ujian semata2. Kan lebih baik Allah tarik kekayaan daripada Allah tarik nikmat anggota badan mcm tangan, kaki, hidung. hehe...kita boleh usaha lg dengan tulang 4 kerat. tiada putus asa dalam Islam.


Knapa sy buat entry ni....? ..mybe sy included dlm people yg buat big mistakes :-( ??  sy risau pada org yg saya concern?? dlm paper terlalu byk kes2 yg mcm2 lately..?? 


Yg penting sudah hampir awal muharram...azam baru, hijrah ke arah yg lebih baik, perbetulkan kesalahan terutamanya yang melibatkan dosa.


** Edit previous post


Apabila Alloh menghendaki kebaikan bagi hamba-Nya, maka Alloh bukakan pintu taubat baginya. Sehingga ia benar-benar menyesali kesalahannya, merasa hina dan rendah serta sangat membutuhkan ampunan Alloh. Dan keburukan yang pernah ia lakukan itu merupakan sebab dari rahmat Alloh baginya. Sampai-sampai setan akan berkata, “Duhai, seandainya aku dahulu membiarkannya. Andai dulu aku tidak menjerumuskannya kedalam dosa sampai ia bertaubat dan mendapatkan rahmat Alloh.” Diriwayatkan bahwa seorang salaf berkata, “Sesungguhnya seorang hamba bisa jadi berbuat suatu dosa, tetapi dosa tersebut menyebabkannya masuk surga.” Orang-orang bertanya, “Bagaimana hal itu bisa terjadi?” Dia menjawab, “Dia berbuat suatu dosa, lalu dosa itu senantiasa terpampang di hadapannya. Dia khawatir, takut, menangis, menyesal dan merasa malu kepada Robbnya, menundukkan kepala di hadapan-Nya dengan hati yang khusyu’. Maka dosa tersebut menjadi sebab kebahagiaan dan keberuntungan orang itu, sehingga dosa tersebut lebih bermanfaat baginya daripada ketaatan yang banyak.”


Salam Maal Hijrah pada semua :-)





10 comments:

  1. Owh entry yang bagus..
    haruslah kite muhasabah kan diri
    let us look back and ponder things out..
    :)
    thanx for reminding me about the wrong doings, mistakes and wrong decisions matters..

    ReplyDelete
  2. da nak akhir tahun neh.. azam kita tahun lepas tercapai ke tak?? ku asyik fikirkan itu ja.. huhuhu

    ReplyDelete
  3. Remind me of my mistakes. Oops.. Erase them all. Life is all about 1 second later. :)

    ReplyDelete
  4. U know wut? I have make the biggest mistake in my life..until now..n tatau smpai bila..n x dapat nak cakap ngan siapa2..

    ReplyDelete
  5. ambo byk doso nge ALLAh....bila laa ambo nk insap nih...waaaaaaaaaa.....

    ReplyDelete
  6. rosy, thanks back to you :-)

    jard, aku pun sama kamu, hitung azam thn lepas.hehe

    khairi, we all can start a new beginning rite..

    ezaati, same as me. :-(

    anon, samalah..sbb tu terlahir entry ni

    ah fatt, semangt nye pakcik. hehe

    kehelan, thanks nape ni kay...:-)

    ReplyDelete
  7. eh dh nk naik thn br ke???rs br je naik thn2009..xsnggup daku...hu.hu.hu...

    ReplyDelete
  8. cepat kan masa brlalu.......huhu
    takut

    ReplyDelete