Sunday, January 31, 2010

soal hati



bila tiba soal hati....
sandarkan harapan kepada ALLAH itu lebih baik
asalkan kita tahu rasa itu ikhlas
kerana org lain takkan tahu



Tidak gagal sebuah hubungan yg masih baru bila DIA datangkan ujian berat sebagai teguran namun masih boleh bertahan sbg sebuah hubungan...masih caring n sharing each other ...masih ada rasa memerlukan antara satu sama lain. Relationship itu perlukan masa dan belajar dengan masa. termasuk friendship.


Tidak kuat hubungan itu apabila ia bersandarkan nafsu semata-mata, apabila alasnya disebabkan kemewahan, apabila menjadi bukan diri sendiri, apabila masih takut untuk menyatakan hakikat sebenar diri walaupun sudah lama. Relationship itu adalah di waktu susah dan senang.

(sumber : pembacaan)




Ada masa pergi itu lebih baik daripada stay. Biarlah smua harapan telah tewas tp harapan pada ALLAH itu tidak akan pernah tewas. Ini adalah yakin.

(sumber : buku U-Turn...)



Jgn pernah untuk melepaskan sebuah niat baik yang kamu lakukan kerana kamu tidak pernah tahu ganjaran yg akan kamu dapat dari segala kesulitan yg kamu temui dalam usahamu untuk melaksanakan niat baik tersebut.




Read More......

Saturday, January 30, 2010

Ahli Fiqir - Derita Merindu dengan lirik

Tajuk/Lirik Lagu: Derita Merindu
Artis/Penyanyi: Ahli Fiqir

(Rap)
Kau katakan cinta gunakan akal
Bila aku gunakan, kau yang menyangkal
Bagaimana nak kekal
Kau katakan cinta gunakan minda
Bila aku gunakan, kau yang tak percaya
Bagaimana nak bahagia

Maafmu tak bererti, kau mudah sesali
Berulang kali telah kau mungkiri
Manis mulut berjanji terpedaya lagi
Menanti biar terus didustai

Kaulah bahagia (bagiku)
Kaulah derita (bagimu)
Esok lusamu
Tak ku kenal lagi engkau siapa

(Rap)
Dan aku cuba sedaya upaya
Telah ku usaha dengan sepenuh jiwa
Bagaimana hendak ku lupa
bayangan wajahmu selalu di depan mata
harum baumu masih dapat ku hidu
Bagaimana ingin aku membencimu
Jikalau setiap hari merindu
Sekiranya derita merinduimu itu sebenarnya bahagia..
Aku pilih derita..

Kaulah bahagia (bagiku)
Kaulah derita (bagimu)
Esok lusamu, tak ku kenal lagi engkau siapa

Mungkinkah esok atau lusa walau biarpun lama
Akan ku biar tiada ku tetap kan setia
Entah bila akan tiba sampai jua harimu yang sama
Esok seperti semalaman yang tak berubah

(Ulang) (2x)
Kaulah tanda tanya.. kau tiada titik noktah
Ku dibuai mimpi lena dikejut igau semula
Kaulah tanda tanya.. kau tiada titik noktah
Ku dibuai mimpi lena dikejut igau semula

(Rap)
Seandainya kau berada di depan mata
Mudah untuk aku berkata-kata
Supaya dapatku melihat seraut wajahmu
Walaupun belum tentu kau mahu bertemu
Apalagi memandangku
Setelah ku turutkan segala kemahuan kau mainkan perasaan
Begitu mudah kau ucapkan terimalah saja kenyataan..
Aku masih terkilan

Maafmu tak bererti, kau mudah sesali
Berulang kali telah kau mungkiri
Manis mulut berjanji terpedaya lagi
Menanti biar terus didustai

Kaulah bahagia (bagiku)
Kaulah derita (bagimu)
Esok lusamu, tak ku kenal lagi engkau siapa
Kaulah bahagia (bagiku)
Kaulah derita (bagimu)
Esok lusamu, tak ku kenal lagi engkau siapa

(Rap)
Jika kau dapat memahami hati seorang perindu
Baru kau tahu derita hatiku
Jika suatu hari nanti giliran kau merindu
Baru kau ingat derita diriku
Segala yang berlaku bukan kemahuanku
Apa gunanya bahgia
Jikalau bahagia bersamamu hanyalah untuk sementara waktu
Aku pilih derita merinduimu

Maafmu tak bererti, kau mudah sesali
Berulang kali telah kau mungkiri
Manis mulut berjanji terpedaya lagi
Menanti biar terus didustai

Kaulah bahagia (bagiku)
Kaulah derita (bagimu)
Esok lusamu, tak ku kenal lagi engkau siapa
Kaulah bahagia (bagiku)
Kaulah derita (bagimu)
Esok lusamu, tak ku kenal lagi engkau siapa

Read More......

Thursday, January 28, 2010

bila rasa diri sgt pandai...haha...only an old joke okeh



Dalam satu kejadian yang agak susah nk diterima akal, iaitu sebuah kapal terbang telah mengalami kerosakan enjin dan sedang menjunam hendak terhempas, terdapat 5 orang penumpang di dalamnya tetapi beg parachute kecemasan hanya ada 4.


Berkata la penumpang pertama, "Aku Hafiz Hashim. Malaysia perlukan aku. Kalo aku takdak camana nanti Malaysia nk menang All England lagey?" Lalu dia mengambil beg pertama dan terus terjun.

Penumpang kedua pulak berkata, "Aku Hillary Clinton, bekas wanita pertama US. Aku seorang yg paling bercita-cita tinggi dan aku juga senator new york. Aku juga berpotensi untuk menjadi seorang presiden". Dia pula mengambil satu beg dan terus terjun.

Penumpang ketiga menyampuk, "Ahh...aku presiden US! George w. Bush. Aku ada tanggungjawab yg berat utk menjaga sebuah negara yg kuat.  Tambahan pula, akulah presiden yang terpandai dalam sejarah US. Org Amerika mana yg mau lihat aku mati?" Dia terus menyentap satu beg dan terus terjun.

Penumpang keempat, Osama bin Laden berkata kepada penumpang kelima, seorang budak berumur 10 tahun. "Saya seorang muslim dan saya berserah kepada Allah untuk menentukan hidup dan mati saya. Adik ambillah beg parachute yg terakhir itu."

Budak 10 tahun itu menjawab, "Jgn bimbang, ada satu lagi beg parachute untuk pakcik. President terpandai dalam sejarah US itu terambil beg sekolah sy td".





nota tangan : hehe...kdg2 bila konpiden diri hebat sgt, kita tidak pandang bawah lg..then buat buat kesalahan bodoh sebab tidak mau menilai. ;-> be careful all of us. Buat silap itu normal tp bukan dengan kesombongan.







Read More......

happyyy....:-d


Yess...yesss....yesss.....dan yesss lageyyy
yippeeeeeeee...ehehehehe

baru dapat emel dpt bonuss...ekekeke
gila happy sbb smua org assume satu bulan je....huhu 
erkk....Alhamdulillah syukur


Read More......

Saturday, January 23, 2010

Friday, January 22, 2010

Treat people the way you want to be treated



Btulkan....
aku slalu cuba amalkan wpun kdg2 fail. hehehe :-">
Tp cube....

Macm org2 tua pesan jika org tgh marah, treat dia dengan lembut jgk. Bila org tgh sedih, gembira kan hati dia (kita pun mau org buat mcm  tu bile time kite sedih). Slalu treat org dengan senyuman akan buat org sekeliling mau senyum jugk. Kalo selalu sedih pun..org akn xde mood nak tegur kita sbb tu RAsulullah s.a.w pesan supaya slalu bermuka manis. :-)


Jika selalu tipu...org akan jauhi kita, tidak anggap series dengan kita dalm smua hal. dan seterusnyerr..... Da mcm kelas moral lak kan entry ni.... tp aku penah jd cikgu moral dulu...sementara. hehee


Wishing for the dark clouds to go away, and wishing that the bright sky will come to stay bak kata miss qluck. xmau sedeh2 lg....




"One treats others with courtesy not because they are gentlemen or gentlewomen, but because you are."

~G. Henrichs~








Read More......

Thursday, January 21, 2010

Cinta Balqis




Cinta sejati....
Kadang-kadang
manusia selalu leka
Tanpa disedari cinta itu
Berada di depan mata















Citer ni sgtla menyentuh hati bg aku. Sensitip jugakla mata bile tgk....asek masuk habuk je mata. haha...specially da episod blakang2. Tp aku bukn jiwang ...:-">

Menyentuh hati ini sebab ...cinta yg ikhlas sgt2...berkorban tanpa pk diri sndiri terseksa...menahan rasa...tp masih kuat tgk org depan mata yg disayangi rindu org lain, masih mau senangkan hati dia wpun sendiri sedih.

Di sebelah pihak lain pula...tada realize yg org di depan mata yg susah bersama itu adalh cinta sejati dia. Tp ending dia best...sbb last2 dia realize dlm mencari cinta sejati ..org disebelah dia diwaktu susah senang, di depan mata itulah yg sebenarnya cinta sejati.

Begitula alkisahnya. ending dia unexpected..tp aku suke. hehehe...tamat. tahniah pada radius one...sbb aku bukn suke sgt tgk citer mlayu ni.



Read More......

Saturday, January 16, 2010

tersenyumlah



Dia berkata   :  "Langit sedih dan terlihat murung".
Aku berkata  :  "Tersenyumlah! Biarkan kemurungan itu ada di langit".
Dia berkata   :  "Kesamaran telah merasuk".
Aku berkata  :  "Tersenyumlah! Dukacita tidak akan pernah kembali, sebab ia telah mati".
Dia berkata   :  "Langit di angkasa telah menyatu dengan cinta yang berkobar dalam dadaku dan telah menjadi neraka Jahanam. Dia khianati janji setelah merenggut hatiku. Lantas bagaimana aku sanggup tersenyum"?
Aku berkata  : "Tersenyumlah dan bersenanglah. Kalau kau tetap bersama kesedihan, akan kau habiskan seluruh umurmu dalam kepedihan".

senyum


Dia berkata  : "Perniagaan mendekati kerugian seperti seorang musafir yang hampir mati kehausan atau seperti singa yang haus darah.
Aku berkata : "Tersenyumlah! Kau bukanlah penyebab kesembuhannya kecuali bila kau mahu tersenyum. Apakah ketika orang lain berbuat dosa dan tidur dengan perasaan takut, engkau merasa bahawa engkaulah pendosa itu?"
Dia berkata  : "Musuh sedang berada di sekelilingku. Mereka berteriak menakutiku. Bukankah aku telah tertawan dan apakah musuhku tidak melihatku?"
Aku berkata  : "Tersenyumlah! Cacian mereka tidak ditujukan untuk menuntutmu jika kau tidak lebih mulia daripada mereka".



Dia berkata  : "Musim telah jelas tanda-tandanya tergambar padaku di pakaian dan lukisan, sedang diriku mempunyai kewajipan terhadap kekasihku. Namun tidak ada satu dirham pun di kedua telapak tanganku."
Aku berkata  : "Tersenyumlah! Bukankah kau masih hidup? Kau bukanlah termasuk orang yang tidak mempunyai kekasih".
Dia berkata  : "Malam-malamku berlalu dalam kepahitan".
Aku berkata  : "Tersenyumlah! Jika kau merasa pahit, semoga orang lain melihatmu sedang besenandung. Wahai sahabat. janganlah sampai kesedihan membuat mulutmu terdiam dan raut mukamu menampilkan kesedihan. Tersenyumlah...! Sungguh bintang bintang pun tersenyum dan kegelapan akan saling berbenturan. Oleh kerana itu, kita menyukai bintang-bintang".


senyum lagi n lagi...


Dia berkata : " Keceriaan tidaklah akan membuat keadaan menjadi lebih baik. Ia datang ke dunia ini dan tetap akan pergi walau terpaksa".
Aku berkata : "Tersenyumlah! Selagi hanya di kandung badan, selama engkau masih hidup sebab sudah terlalu lama engkau tidak tersenyum".





lagi2 senyum...always smile




sumber : La Tahzan
Model : keldai shrek n kawn2





Read More......

petua basuh membasuh....




ni bgus tuk org yg keje opis specially cikgu2 yg berwibawa, lecturer2 yg yg rajin marking paper dan org yg ada ank2 yg suke conteng baju dorang ngn pen.


bila kena pen kt baju ke tudung ke..boleh guna susu utk tanggalkan dia ngn mudah. Cara mudah sajer..boleh guna susu jenis apa shj. anelene...susu pekat manis..dutch lady dll. Letak je susu tu kt tmpat kena dakwat...cth susu anelene kan, letak sesudu kt kat dakwat, letak air skit pastu perap skejap biar resap dlm dakwat susu tu...then baru basuh. settle.



kalo kena darah lak camana...?? besa org guna sabun mndi kan. tp ada cara lg yg lebih berkesan yaitu ngn menggunakan minuman. hehe...coke, pepsi ke..boleh la tu. tuang je coke situ...pastu ok. dah. o ye..boleh jugak guna air rendam ngn garam nk ilang darah.

petua2 di atas di jamin oleh lever brothers.....tp sy tak try lg. kalo rosak tanggungjwb sendiri....ehehehehe






Read More......

Monday, January 11, 2010

hidup ini adalah tanggungjawab




Pesanan pada diri sendiri yg tgh xde mood nk keje.....dan sgt tak bersemangat waja.



"Pooh..keje tu amanah."

hidup ini adalah tanggungjawab..responsibility to what we have take, to what we have done...in everything. never give up.













Read More......

Sunday, January 10, 2010

Dosa dan taubat

sharing : sumber dr tenet dll.






Agama Islam tidak memandang manusia bagaikan malaikat tanpa kesalahan dan dosa sebagaimana Islam tidak membiarkan manusia berputus asa dari ampunan Allah, betapa pun dosa yang telah diperbuat manusia. Bahkan Nabi Muhammad s.a.w telah membenarkan hal ini dalam sebuah sabdanya yang berbunyi: "Setiap anak Adam pernah berbuat kesalahan/dosa dan sebaik-baik orang yang berbuat dosa adalah mereka yang bertaubat (dari kesalahan tersebut)."





Taubat dari segala kesalahan tidaklah membuat seorang terhina di hadapan Tuhannya. Hal itu justru akan menambah kecintaan dan kedekatan seorang hamba dengan Tuhannya karena sesungguhnya Allah sangat mencintai orang-orang yang bertaubat dan mensucikan diri. Sebagaimana firmanya dalam surat Al-Baqarah: 222, "Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang taubat dan menyukai orang-orang yang mensucikan diri."





Merugilah orang-orang yang berputus asa dari rahmat Allah dan membiarkan dirinya terus-menerus melampai batas. Padahal, pintu taubat selalu terbuka dan sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya karena sesungguhnya Dialah yang Maha Pengampun lagi Maha penyayang.





Tepatlah kiranya firman Allah dalam surat Ali Imran ayat: 133, "Bersegaralah kepada ampunan dari tuhanmu dan kepada surga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa yaitu orang-orang yang menafkahkan hartanya baik di waktu lapang maupun sempit dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan kesalahan orang dan Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan. Dan juga orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampunan terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain daripada Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedang mereka mengetahui."






Tidak akan tenang hati yang berbuat dosa walau pada zahirnya ketawa. Ketenangan hati hanya bila kita kembali pada fitrah, apabila kepala sujud di sejadah, apabila meletakkan hati rendah di hadapan ALLAH s.w.t.



Cara-cara melakukan taubat nashuha :

1. Meninggalkan kemaksiataan yang dilakukannya.

2. Menyesali perbuatannya.
3. Bertekad kuat untuk tidak mengulangi lagi selama-lamanya.
4. Jika terkait dengan hak-hak orang lain maka hendaklah ia mengembalikannya kepada yang memilikinya.





Tetapkan azam dan berusahalah untuk bertaubat selama Allah s.w.t. masih memberikan nyawa. Jgn sesekali mempertikaikan kasih sayang DIA kepada hamba-NYA. Dosa itu hanya memakan jiwa, membunuh hati, mengeluarkan cahaya kebaikan dari diri, menjadi kasar dan hilang haluan. Taubat mampu membawa kembali kepada hati yang tenang, jiwa yang subur, kelembutan dalam kehidupan dan jalan yang cerah. Menangislah kerana takut akan dosamu yang lampau, jiwamu akan tenang.






Wallahu A’lam















Read More......

Wednesday, January 06, 2010

ada masa nya...






Ada masa..bila kita rindu kat seseorang, sampai rasa nak nangis atau mmg nangis.....tapi kita tak boleh 'reach' dia.




Read More......

Tuesday, January 05, 2010

something to think








Professor began his class by holding up a glass with some water in it. He held it up for all to see & asked the students "How much do you think this glass weighs?



"'50 gms!'...'100 gms!'...'125 gms!'... the students answered.


"I really don't know unless I weigh it," said the professor, "but me question is: What would happen if I held it up like this for a few minutes?"'



Nothing'...the students said."Ok, what would happen if I held it up like this for an hour?" the professor asked.



'Your arm would begin to ache' said one of the students.



"You are right, now what would happen if I held it for a day?"



"Your arm could go numb, you might have severe muscle stress & paralysis & have to go to hospital for sure!'...ventured another student & all the students laughed.



"Very good. But during all this, did the weight of the glass change?" asked the professor.


'No'...was the answer.


"Then what caused the arm ache & the muscle stress?"


The students were puzzled.



"What should I do now to come out of pain?" asked professor again.



'Put the glass down!' said one of the students.



"Exactly!" said the professor.



LIFE'S PROBLEMS ARE SOMETHING LIKE THIS. Hold it for a few minutes in your head & they seem OK. Think of them for a long time & they begin to ache. Hold it even longer & they begin to paralyze you. You will not be able to do anything.




It's important to think of the challenges or problems in your life, but EVEN MORE IMPORTANT is to PUT THE GLASS DOWN at the end of everyday before YOU go to sleep. That way, you are not stressed, you wake up everyday fresh & strong & can handle any issue, any challenge that comes you way. So, Remember to....PUT THE GLASS DOWN TODAY!








Read More......

Monday, January 04, 2010

petua masak sedapp


Sbenarnye kan....



kalo nk masak sedap, slain dr hapal resepi yg best2...



selain ada experience bertaraf 'propesor chef' skalipun.....



atau skil mcm stephen chow dlm citer dewa masakan (lupe tajuk ape) ....



masih ada yg tak cukup.....apakah itu....??



masak ngn penuh kasih sayang, masak ngn hati yg senang dan ikhlas, masak ngn penuh semangat. ;-)



barula terhasil masakan best...makanan penuh kasih sayang. hehe




tak percaya....cube try.




sumber : org2 tua n pengalaman







Read More......

Sunday, January 03, 2010

Cinta Balqis lagi....






Layan citer ni lg...tv3 ulang utk episod last.
tada mood...

cinta sejati hanya untuk DIA.



video klip pun sama je ...layann














Read More......

overcome your fear





“Fears are educated into us, and can, if we wish, be educated out.”

~Karl Augustus Menninger~



“The enemy is fear. We think it is hate; but, it is fear.”

~Mahatma Gandhi~




1. Face your fear to become stronger.



“You gain strength, courage and confidence by every experience in which you really stop to look fear in the face. You are able to say to yourself, ‘I have lived through this horror. I can take the next thing that comes along.’ You must do the thing you think you cannot do.” ~Eleanor Roosevelt~
If you have to handle a big fear, whatever it may be, and later realise you actually survived it, many things in life you may have feared previously seems to shrink. Those fears become smaller. They might even disappear.




2. Facing your fear can be surprisingly anticlimactic.

From a distance and in you mind things may seem very difficult and frightening. But when you actually step up and take action I think many of us have been surprised of how the beard of that bully just comes off.



3. Take action and get busy.

You can’t sit around think and waiting for courage and confidence to come knocking on the door. If you do, you may just experience the opposite effect. The more you think, the more fear you build within.


As you may have noticed in your own life, 80-90 percent of what we worry about never really comes into reality. Instead things can become anticlimactic when we take action. The beard of the bully comes off surprisingly easy if we just step up and take action.
And many times we get the courage we need after we have done what we feared. Not the other way around.



4. Fear is often based on unhelpful interpretation.


As humans we like to look for patterns. The problem is just that we often find negative and not so helpful patterns in our lives based on just one or two experiences. Or by misjudging situations. Or through some silly miscommunication.





5. Don’t cling to your illusion of safety.


Why do people sit on their hands? Is it just because they become paralyzed with fear? I’d say no. Another big reason why people don’t face their fears is because they think they are safe where they are right now. But the truth is what Keller says; safety is mostly a superstition. It is created in your mind to make you feel safe. But there is no safety out there really. It is all uncertain and unknown


You may get laid off. Someone may break up with you and leave. Illness will probably strike. Death will certainly strike in your surroundings and at some point come to visit you too. Who knows what will happen?




6. Be curious


When you are stuck in fear you are closed up. You tend to create division in your world and mind. You create barriers between you and other things/people.


The emotions you experience are often as a result of what you focus your mind on. Change what you focus on about something and you can change your emotions about that thing.




7. Remove separation. Remove fear.


The ego wants to divide your world. It wants to create barriers, separation and loves to play the comparison game. The game where people are different compare to you, the game where you are better than someone and worse than someone else. All of that creates fear. Doing the opposite removes fear.


That there is no real separation between beings, that we are one and the same, might sound a bit corny.


But one thought you may want to try for a day is that everyone you meet is your friend.
Another one is to see what parts of yourself you can see in someone you meet. And what parts of yourself you can see in him/her.


There is often an underlying frame of mind in interactions. Either it asks us how we are different to this person. Or how we are the same as this person. The first frame is based in how the ego likes to judge people and create separation to strengthen itself (either through feeling better or more like a victim). The second one creates warmth, an openness and curiosity within. There is no place to focus on fear or judgement anymore.


This is of course not easy, especially if you have held the first frame of mind for many years. But you can get insight into this by doing the rest of the things above. As you face your fears the barriers and separation you have built in your mind decreases. You come closer and feel more of a connection to other people.


With action, curiousness and understanding we come closer to each other. We gain a greater understanding of ourselves and others. And so it becomes easier to see them in you. And you in them.





Read More......

Saturday, January 02, 2010

kami situ, sana sini...cehh

Hupdate sambil tgk tazkirah sabtu lps subuh smbil2 menguap. Kebaikan silaturrahim byk tau..boleh panjangkan umur, disukai ramai, murah rezeki. pastu ustaz ckp org yg rajin pi masjid adalah org yg suka jalinkan silaturrahim, juga org yg bersedekah. so apa lg....adik2, abg2, pakcik2 (tekankan kt org laki je. hehe...) sila pi masjid yg berdekatan.;-)

K...kembali pd tajuk, ini kt pengkalan balak. kami tdo kat D'nelayan beach resort sbbb ni je yg available, bilik deluxe bayor rm130 semalam. tiga katil bujang k. qualiti biasa2...kolam renang tak besar, untuk budak2 bolehla. sy bg 2 bintang stengah. hehe...bolehla kalo nk duduk. tdo sambil dengar deruan ombak. sbelah ni je ombak...ni pun sambil dgr ombak2 tersebut. Sbenarnya pilih sini sbb pi lawat edd, da lama janji ngn makcik ni.





hehe...cam gedik je. ferst time rasanye pose gedik gini. xmau buat dah :"->


damai...tp pantai dia tak baper bersih


2 org adek yg khusyu' mancing...dorang tk dpt ikan pon, dpt baju yg hanyut je. sian...eksited je sampai kami turut eksited ingt ikan.




skarang dgr berita plak. Harga gula da naik ngn alasan nk galakkan pengurangan penggunaan gula utk kesihatan rakyat mesia. cait....saje je alasan.
Pastu sorang polis bunuh diri....mcm la bunuh diri leh settle masalah kan. nau'zubillah. sabar...kesabaran itu penting.


video



mata penat....da 2 mlm susah tdo.








Read More......