Wednesday, July 21, 2010

memilih

Assalamualaikum..

...anda rasa diri di landa musibah? Saya pun...wpun bnda kecik da rasa sgt berat. contohnya kena jln sbb minyak keter abes tgh jln, jatuh tangga, hilang slipar tersayang kt masjid dll.

Ini sy share kan psl musibah biar kita lebih faham ye. Menurut riwayat, ada 3 jenis musibah :


1. Bala ~ Ini berlaku apabila org jahat melakukan kejahatan. Tujuan Allah turunkan bala ini dgn purpose untuk menghina mereka yg jahat ini di dunia lagi sebelum di hinakan lagi di akhirat.
Firman Allah
"Allah berfirman yang bermaksud: “Dan sesungguhnya Kami telah menghukum (firaun dan) kaumnya dengan (mendatangkan) musim kemarau yang panjang dan kekurangan buah-buahan, supaya mereka mengambil pelajaran.” (Surah al-Araf 7: 130)






2. Ibtila' ~ Ini berlaku bila org yg baik melakukan kebaikan. Tujuannya adalah untuk meningkatkan lagi tahap darjat org soleh tersebut. Sbb tu para Nabi lebih musibah nya dibandingkan ngn kita (org biasa2).
Firman Allah
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: ‘Kami telah beriman’, sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang yang dusta.” (Surah al-Ankabut 29: 2-3)


3. Kafarah ~ Ini berlaku bila orang baik melakukan kejahatan. Tujuannya adalah supaya mereka kembali bertaubat kepada Allah, supaya tidak terus lalai, supaya sedar perbuatn mereka ada yg salah, supaya muhasabah diri balik.
Allah berfirman
"Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan (yang sebenar-benarnya) . Dan hanya kepada Kamilah kamu dikembalikan.” (Surah al-Anbiya’ 21: 35)



So, bila dtg musibah, itu bukan tanda Allah benci kita tp mau tegur kita or sayang kita. Jika dia belum perkenankan doa kita means dia masih mau kita berubah kpd yg lg baik dr skarang. Itu rahmat. Kita smua yg ditimpa musibah adalah org yg terpilih...kuatkan hati. Buat perubahan...cari kelemahan diri dan muhasabah.



Hrmm..ini dr blog dilala (sila buka jika rajin, harap rajin). Memilih mmg susah, xtau A atau B. Kdg2 bila buat pilihan kita perlu bungkus hati kita (mcm bungkus nangka) sbb kita buat pilihan supaya org lain senang, bukan sbb kita senang. kita buat2 senang je dan tersenyum2. Ini pun musibah jugak.

Tp biar pilihan itu bersandarkan Allah, yakin, bertanggungjawab, tidk mengaibkan atau menganiaya sesiapa dan teruskan. Risiko ada. Pilih A jatuh longkang, pilih B jatuh sungai...jalan straight temu tembok. Ya, sy merasa itu. sabar ye dek..mungkin jauh skit journey nya tp ada yg bgus di depan. :-)







1 comment: