Followers

Saturday, July 24, 2010

RM2 juta dan ank lelaki

Sgt byk tdo smalam...lepas maghrib trus dan bgun solat isya' dah 4 pg...apalah Pooh. Pagi ni lps subuh terus rajin masak cekodok. bgus juga tdo awal.

Lps tu tgk Nsi lemak kopi O dan rasa sgt mengidam nasi lemak pula. ok..esok2la buat.

Yg buat sy stay kt Nasi Lemak Kopi O adlh sbb kisah seorang bapa yg menyaman anak RM2 juta...okey...RM2 juta. mmg bukn sikit. Mmg da femes dlm nwpaper tp saya baca tajuk je, xbeli pun. Ni br sy tau ble tgk pakcik tu kt TV.

Kisahnya sejak dr tahun 2000 lg, da hampir 10 tahun. Lepas wife pakcik (yg saman ank tersebut) tu meninggal, 4 org ank dia ni slalu dtg jumpa dia suh sign dokumen utk serahkan harta yaitu tanah milik pakcik tersebut. Atas tanah tu ada rumah yg pakcik tu buat sewa dan duit dari sewa itu lah yg menyara pakcik tu sbb mengikutnya ank nye xde kasi duit bulanan kt pakcik.

Semua ank nya adalah lelaki....tlg bg perhatian skali lg...LELAKI. Pastu anak2 nya tersebut telah 'menculik' pakcik tersebut kt masjid. Diorang ckp nk hantar pakcik balik rumah tp sbenarnya tak...diorang mcm memaksa pakcik utk sign dokumen dan kalau xsilap sy pakcik sign dokumen secara tak rela. Itu yg jd kes.

So bila harta tu pakcik xnk serahkan balik kt anak2, maka anak2 wat laporan kt mahkamah syariah. Pakcik tu kata da beratus2 ribu duit pencen ngn duit tabung haji dia habis utk hire lawyer bg naik mahkamah. Ada skali dia xsempat hire lawyer dan dia pegi sorang2 je ke mahkamah (ksian kan) dan hakim kata bnda mcm ni perlu ada lawyer. hrmm....

Last2 pakcik da tak thn lg...naik kes kat mahkamah civil. Surat2 dr mahkamah yg dihantar pada anak2 xde respon dari mereka. Pakcik ckp mungkin ats sebab anak2 takut dia berkahwin lg, itu yg diorang nk cepat2 harta tersebut. Supaya harta tu tak bertukar tngn. Dan ank2 Pakcik tu mcm xkeje tetap...da pernah kena buang keje.


Itu lah kisah nya yg saya paham dr pakcik n lawyer tu ckp. kalau silap mintak dimaafkan.

Mybe bg ank2 pakcik tu, pakcik dah tua dan buat apa duit byk2. pencen lg ada, duit dr rumah sewa lg masuk.

Tp bg sy biarlah, pakcik masih hidup, makan minum tidak susahkan sesiapa, tidak susah kan anak2. Kalau dia mau kawen skalipun biarlah, dia mau ada teman jaga pakai minum...anak2 patut gembira tgk bapa gembira dan terurus. Ni sibuk je nk harta...geram. dahla lelaki, nk harta bukan atas usaha sendiri.....nk paksa pula tu. menyampah ngn org gini. Pakcik tu ats usaha dia yg dia boleh ada pencen n tanah, biarlah dia merasa kesenangan atas usaha dia pd waktu muda dulu. (bukn nye kaya thp menteri politikke  millionaire ke apa pun).

Kan lebih baik kalau anak2 turut sama bg sikit sorang kt ayah, bukn utk bodek ke apa, sebagai ucapan terima kasih n buat ayah gembira. Tak perlu byk jika tidak mampu, nnti Allah dengan terbuka lg suka utk murahkn rezeki anak2. Sy sungguh pelik ngn sifat lelaki yg tidak ada rasa tanggungjawab dan selfish kasar mcm ni sampai buat ayah rasa fobia n trauma ngn dia.

Jd itu adalh sebagai pengajaran kepada kita smua. Pooh xsempat ngn ayah, jd tidk tahu apalah perasaan ada ayah, baik ke kasar ke ayah tersebut. Tp camana pun  bila nama je ayah ke ibu ke...da mesti kita kena wat baik, tak yah pk2 lg. Hatta parent kita suh buat perkara yg melanggar hukum Allh pun kita diwajibkan hormat diiorang wpun dilarang mengikut apa yg diorang suruh tu. Cubela renung2kan pangkat ibu bapa di sisi Allah.


Lelaki, jdlah anak yg baik..kamu pun akan jadi bapa suatu hari nanti. Insyaallah.....jgn ikut nafsu muda aja.



7 comments:

  1. baiklah.

    Saya sebagai LELAKI akan ambil perhatian dalam perkara yang difokus dalam entri ini. Insya-Allah.

    ReplyDelete
  2. dalam rancangan nasi lemak kopi o-Pak cik tu sebut diorang kidnap dia kat dalam mesjid: maksud dia saman 2juta tak memadai untuk menebus kerugian dirinya yang terlalu trauma untuk menjajakkan kaki ke mesjid sejak tahun 2007 lagi selepas kejadian ngeri itu.Rm 2 juta boleh bayar ke nilai solat berjemaah di mesjid selama 3 tahun? Tambahan lagi untuk orang yang seusia Pak cik tu , mestilah tak ternilai lagi kan , Nanti bila diorang dah tua besok baru dia tahu kira-kira soal akhirat ni, tapi sekarang pun dah lebih 50 pun , bukan lama pun lagi diorang tu.

    ReplyDelete
  3. Dalam rancangan nasi lemak kopi o:Pakcik tu sebut diorang kidnap dia kat dalam mesjid,tapi dia termenung sedih sangat!!!ni berlaku kerana memikirkan apalah sangat nilainya saman RM 2juta berbanding kerugian yang ditanggungnya kerana terlalu trauma untuk menjejakkan kaki ke mesjid yang terletak dibelakang rumahnya sahaja sejak kejadian ngeri 3 tahun lalu itu.Anak-anaknya pulak dah cukup tua (50+)untuk faham betapa tingginya nilai untuk orang seusia ayahanda tercinta mereka itu untuk berjemaah di mesjid.Nak buat kerja tak elok tu, tengaok-tengoklah tempat sikit, tak hormat lagsunglah!!!!

    ReplyDelete
  4. naim, awak mmg baik...:-)

    roslan, o..ye ke. thanks betulkan. tp itulah...fikirlah akhirat juga, jgn harta saja.

    ReplyDelete
  5. naim seorang lelaki dambaan wanita sekarang....:)

    ReplyDelete
  6. pooh gamba pakcik tu buat saya sebak :'(

    (dilala)

    ReplyDelete
  7. hehe..yeke naim..? :-'>

    dilala, mmg sebak gakla

    ReplyDelete