Wednesday, March 24, 2010

Lelaki berbuah dada


Dulu masa di matrikulasi, teacher saya nama Dato' Sidek...(ejaan xsure btul tak). Dia cakap ayam yang kita beli kt pasar2 ada yg disuntik. Kulit ayam tu berbahaya untuk di makan (ada kan org yg suka mkn kulit ayam),  boleh sebabkan kanser. Pada lelaki pula boleh sebabkan timbulnya buah dada :-"> (tak taula btul tak, bukn sy ckp. hehehe..)

Penyakit lelaki berbuah dada ni di panggil ginekomastia, rasa mcm lucukan..huhu tp merisaukan bg lelaki yg ada penyakit ni. Ginekomastia ni boleh sebabkan kanser buah dada pd lelaki...bahye nih. baik cek kan masa nk mandi ..kot tiba2 rasa besar lak. Lg pulak lelaki yg ada buah dada yg obvious ni biasanya rasa malu tuk cr pasangan, so kena lah buat rawatan. ok...positif, masih ada jln penyelesaian. dunia blom stop.


Rawatan (tanpa pembedahan)

sebab timbul buah dada : salah penggunaan ubat, dadah, alkohol berlebihan, obesiti.

Jadi lelaki yg timbul buah dada disebabkan ini perlulah menghentikan tabiat2 yg tak sihat tersebut. Bagi yg obes perlu berdiet dan bersenam untuk turunkan berat badan. Biasanya saiz buah dada ini akan mengecil seperti yg sepatutnya bg kaum lelaki bila menghentikan dadah, ubat dan alkohol dan berdiet :-)

Bagi yg ada penyakit hati (organ dlm tubuh ye...bukan hati busuk cemburu ke apa) perlu buat rawatan hati dulu.

Jika disebabkan kekurangan hormon, doktor akan memberikan ubat dan suntikan untuk kembalikan hormon androgen dan estrogen.


Rawatan (pembedahan) 

Jika tidak berjaya rawatan di atas, boleh guna rawatan ini :

Rawatan sedut lemak untuk buah dada yg tak terlalu besar. kalau terlalu besar pembedahan pembentukan semula yg paling baik. yg ni mcm menakutkan eh...adihhh sakit (m_m)

KOs Rawatan sedut lemak dalam RM4,500 dan pembedahan biasanya bermula dengan harga RM6,000 depend pada saiz pembedahan. hrmmm...

Papepun bagi lelaki yang ada buah dada tu jgn terlalu risau. Jumpa doktor dulu, tidak perlu segan. Biasanya lelaki yg melaporkan kerisauan ni di hospital, yg berumur 20-an. ..yela time umur camni penampilan harus jaga. nak ngurat awek lg.

Yang penting cepat2 buat pemeriksaan supaya tidak sampai pada kanser buah dada. oke....selamat memeriksa dada anda masing2  :-">



p/s: kan bagus kalau salah satu faktor sebabkan timbul buah dada kt bdn laki tu adalah  dengan merokok berlebihan...heheh. :-">





1 comment:

  1. eh tp seriously pocket mengenali satu senior ni suka sangat chicken wing, dari kecik katanya..
    we dont relate his breast with chicken wing then, but we always notice that he is a kurus chap who own two perky breast.. takla besor sampai mcm bebudak pompuan 14 tahun tu, tp enough to notice.

    sampai sekarang pocket tak suka sangat ciken wing,
    humm hummm..

    ReplyDelete