Friday, January 02, 2009

Salam Maal Hijrah 1430 n Hepy New Year 2009...

2008....1 thn lg telah berlalu. Gudbye to 2008 n welcome 2009..Gudbye to 1429 n welcome 1430. Alhamdulillah...umur masih panjang berdiri di bumi Tuhan pd tahun ni. Apa perubahan yg berlaku dlm setahun ni...? Baru je rasanye aku n mc'are mkn sama2 kt restoran after partime kt kumon pd 31/12/2007. Lps tu wish gudbye kt dia sbb dia takkn accompany aku lg disebbakan dpt kursus KPLI...n lepas tu aku drive balik n at 12.00a.m atas flyover ampang point...gedebum...hehe. bunga api ler tu....tahun baru 2008. sempatla sambil drive sambil tgk bungapi tu. Dan tahun ni..aku wish welcome 2009 kt atas katil je...da hampir terlelap tp sempatla dgr bunyi bungapi tu. mc'are plak...dpt posting kt sabah. huhu...gud luck are..jd seorang pendidik yg best tau!




Nothing interesting in 2008 but me more appreciate my new life, my frendship. 2008 aku jumpe balik sim...kwn skolah dulu yg kmudian jd partner lpak bile boring. Ofismet yg best jgk. All the bad stories in 2007 da buang. Tp ada satu azam aku yg tak tercapai...kawen. hehe

sambungla azam tu tahun 2009.




In 2009..apa pembaharuan...? antaranye mybe aku further stady. Da accept offer...tinggal nk daftar n pi kuliah je. So harap2nye aku boleh manage both...study n working without fail. Bile da buat decision...no turning back lg. Macm dlm iklan ckp " Jalan biar ke depan...bukan ke belakang". hehe...n amek ayat kakak aku ckp plak, "Kalo bukan kita yg improvekan diri sndiri...sape lg".




So, me wish happy maal hijrah n happy new year to all. Let the past year jd pengajaran n ukuran utk kita berhijrah kepada yg lebih baik. Jgn jd mcm yahudi (jews)....zalim dr awal sampai akhir. xde perubahan yg baik langsung walaupun masuk tahun baru. Da sah2 kaum yg disebut dlm quran kaum yg tak reti bersyukur. huh..

Sama2la kita doakan utk saudara seislam yg dizalimi supaya mndapat pertolongan dr Allah sbb doaje yg kita mampu lakukan. Insyaallah...

Read More......

Wednesday, December 24, 2008

married


Thanks to yus for my new layouts. Jasamu dikenang..hehe...tetiba rasa bersemangat nk update blog ni walaupun da makin bz disebabkan sem baru akn bermula mid jan 2009. So, byk benda kena prepare for becoming sem wif new students yang semakin ramai.

This also means new year is 'around the corner'. Masa sgt cepat berlalu dan dlm masa setahun ni pun byk benda yg berlaku. Ada yg dtg n pergi...ada yg dtg tp blom pergi lg. Ramai yg dah kawen trmasukla my ank sedara. This weekend also my good friend akan naik pelamin..insyaallah. Aku bile lg...(o_0) ???

Kenduri kawen sana sini tp byk yg tak mmpu pegi sbb takleh cuti n balik kg. Priority come first..sorang lg ank sedara akn lansungkan perkahwinan chinese new year nnti. Terpaksala hadapi soalan2 tak best dr org lain...tekanan macm makin hebatje. Nasib baik family da kurang marah, mybe diorang pun makin paham stress aku kot. Lpas tu diorang xbyk 'push' lg wpun adala nada kecewa tu. Ksian kt aku kot sama.. Macm2 sponsor dah diorang tawarkan kalo aku kawen. haha...cam ank raja. Diorang xtau yg adik diorang ni keras hati cam batu. Sorrylah...xtau nk buat camana dah..:-<

Berharp sgt...end of this year boleh habis dengan baik n becoming year bleh start dengan baik. Yg penting maal hijrah tu...kena juga hijrah kan diri pd yg lebih baik. Insyaallah...

Kawen...soalan yg xmampu nk jwb. Xmampu jugak nk pk lebih2...stress jdnya. Itu smua suratan jodoh. Ada yg kawen pd umur belasan tahun bile tak terpk pun nk kawen (very close to me) dn ada yg tunggu je jodoh sampai tp tak sampai2 pun. Itu semua da ketentuan Tuhan. Kita cuba buat yg terbaik yg mampu kita pk je.



Read More......

Monday, November 24, 2008

...full weekend...

For the xxx time...I went to the career carnival. This time at PWTC organized by Jabatan Tenaga Kerja Malaysia (not quite sure..hehe). However this time carnival is more to communication, IT, management, engineering (electrical n mechanical only). The most suit position with me only with PETRONAS and SYABAS which I really understood 'kebarangkalian' to get the interviews are very low. hehe...if they process all the resume pun sudah bgus. dahla ada trjadinya sedikit salahfaham ngn syid sbb carnival ni. harap2 will be ok soon. People easily judge situation by what they see/feel...even sometimes things happened out of our control...(ntahle paham tak ayt aku nih).

Then Sim ask my help to accompany her n her sister to PKNS. da 3 taun xpegi sana. Dulu bole dikatakn tiap2 minggu pegi sana masa dok rumah sewa shahalam. Dalam nk control pengeluaran duit.... abeh gak duit utk servis keter buat beli baju.

Semalam pegi tgk bowling tournament organized by SIM (Sahabt Interaktif Malaysia). Yang paling best bile tgk ank2 yatim dari kajang main bowling. hehe...dahla badan diorang kecik kenala diorang baling bola ngan kedua2 tangan. dah tak mcm main boling lg dah...mcm main bola baling pun ada aku
tgk. haha...pertandingn sape yg masuk longkang paling byk. Seronokla n I really rsepect SIM for wat they plan n did n their effort to help yayasan nurhikmah. Well done!! aku da bawak pic dorang...hepy je muka2 budak ni. hehe...sronok.


Read More......

Thursday, November 20, 2008

Beautiful Thoughts n Happiness

Beautiful Thoughts

1) Respect cannot be demanded, it must be earned. Respect is earned only by giving it away.
2) A smart man learns from his mistakes. A wise man learns from the mistakes of others.
3) Never walk on the traveled path, becos it only leads you where the others have been.
4) Always, there is a drop of madness in love but always, there is a drop of reason in madness.

5) Time is very slow for those who wait, very fast for those who are scared, very long for those who lament, very short for those who celebrate, but for those who love, time is eternity.

6) Many people lose the small joys in hope for the big happiness.

7) A good plan for today is better than a perfect plan for tomorrow.

8) Why repeat the old errors, if there are so many new erros to commit.

9) If a drop of water falls in a lake, there is no identity. But if it falls on a leaf of lotus, there shines like a pearl. We need to choose the best place where we can shine.

10) When we reach for the stars, we may not quite get them, but we won't come up with a handful of mud either.

11) In any moment of decision, the best thing you can do is do the right thing, the worst thing you can do is do nothing.

12) Love me when I less deserve it, because it's then when I need it most.

13) If I could return to youth, I would commit all those errors again, but a bit earlier.

14) Nothing can be taught to a man, but it's possible to help him to find the answer within himself.






Happiness for us
1) Try some new interests but don't force yurself....
2) Be healthy. A healthy body brings you happy feelings. :->
3) Have a nice rest when you need it. Don't over exert your body.
4) Moderate sports make you relaxed.
5) Love those around you and bring happiness to them.
6) Greet people with a nice smile and the same will return.
7) Forget those things that make u unhappy and forgive those people that bring you unhappiness.
8) Care for your family, your friends, your job and everything around you with your heart.
9) Don't be so fastidious with your life... be always full with gratitude
10) Enjoy your life and don't waste time on unnecessary worries.
11) Be satisfied with the happiness you have and be able to endure hardship as well. Never forget to forgive.
12) Devote yourself to your career but never become its slave.
13) Create something for yourself which is easily realised.
14) Spend one day at a time in different ways.
15) Spend a little bit of time everyday reflecting on yourself.
16) Look back to those things which have made you happy.
17) Always think posotively....
18) Refresh yurself by creating some interesting moments.
19) Seize instant inspirations and make the best use fot it.
20) Schedule your job appropriately so that you can free your time and energy.
21) Gather some anecdotes and jokes and share them with your frends.
22) Arrange a holiday which you can spend with people you like.
23) Watch comedy.
24) Spend time with your good friends.
25) Give a pleasant surprise to people you love.

May I wish you a happiness everyday...hehe

Read More......

Monday, November 10, 2008

me n my good old frends

Last weekend aku jumpe 2 org member skolah dulu yg da 10 taun tak jumpe. Sronok ler tgk cara masing2 da brubah. sorang da jd majistret beb (zizah)...sorang lg bz ngn sistem komputer nye (shahida). Appearance pon da brubah...hehe. kalo dulu dok pi kelas prep ngn baju tak iron n slipar jepun, skarang nih fuhh....siap ngn selendang nk kluar mkn mlm. ayu gtu saing aku. Tp si shahid ni cam stail aku je...sluar jeans n tshirt cukupla pi mana2. sim plak maintain ayu je ssuai ngn title ank ustazah.

Mmg btuah kawn aku zizah ni...keje gomen mmg untungler. dpt quarters apartment besar lak tu. kalo nk compare dengan aprtmnt kt KL ni...hmm...hampeh. aku mmg suka design aprtment dia sbb jenis 4 segi, bukn memanjang cam aprtmnt kt KL. ngn view putrajaya plus angin sepoi2 rasa cam pi holiday. balkoni dia luas n dua balcony so cam open la apartmnt tu. takla rase gelap n tertutup cam sini...hehe. aku ni dok kutuk apartmnt kt KL je. jgn ada yg saman dah.

Dulu kami skolah smua pompuan...sronok sgt. bebasje...terlebih bebas pun ada. hehe...zizah ni org paling aktif ler kt skolah dulu. ssuai ngn keje dia skarang ler. Byk bnda la kami borak..dr kisah dulu sampai skarang. kwn2 yg kebanyakn da kawen n masih single. huhu...brape org jela geng single ni. Patu msk tomyam sama2 ngn solat jemaah n mkn sesama. kluar pi pusing2 putrajaya sampa kena halau kt en. polisi sbb dah 12 mlm n then balik ler. borak2 lg n tdo ntah kol brape.

Bile dikenang2 my good old days kt skolah dulu mmg sronok. Ngn title librarian ni aku n geng aku ler yg dok pegang kunci library. mlm2 pun tdo library kunun stady tuk SPM tp hampehje...borak lebih psl citer antu ler hape la. Zizah n d geng plak trmasuk sorang ank sdara aku pengawas asrama la plak. aku ni pun penah kena denda ngn dorang sbb monteng prep...kantoi.
Skarang bile da besar masing2 ada jln hidup sndiri sbagaimana yg Allah da tetapkan. Ada yg mudah perjalannye...blajar, dpt keje, kawen, dpt anak n ada yg panjang dn agk brliku2 perjalannye tp smua tu kena la bersyukur. Slagi masih dlm islam n ada iman brsyukurla. Hrp saing2 dulu smua dpt hidup yg dirahmati slalu.

Read More......